Categorie | Cultuureducatie |
Groep | Groep 7, Groep 8 |
Geschiedenis | |
Prijzen |
|
Beschikbaarheid | nog 3 beschikbaar |
De intelligente, opstandige Janneke probeert zich te ontworstelen aan het armoedige bestaan van een groot turfstekersgezin in de Peel. Jacques Vriens’ spannende boek verbindt de belevenissen van een twaalfjarige in de vorige eeuw met die van groep 7/8 in de 21e eeuw. Hoe goed kent jouw groep zijn eigen regio en geschiedenis?
Het spannende verhaal wekt de belangstelling voor het verleden en in een groepsgesprek wordt de leesbeleving van de leerlingen verdiept. Met behulp van het ontwikkelde (beeld)materiaal en eventueel een bezoek aan de Peel kunnen kinderen zich een beeld vormen van hoe het leven werkelijk was in deze regio honderd jaar geleden.
De volgende disciplines komen aan bod:
De handleiding en het beeldmateriaal zijn in 2018 vernieuwd.
In dit project vindt een confrontatie tussen leesbeleving (fictie) en cultuur- en erfgoededucatie (non-fictie) plaats. Door de koppeling van jeugdliteratuur en cultureel erfgoed zijn leerlingen in staat verleden en heden van de eigen omgeving te interpreteren.
Leerdoelen SLO
5.1 Kunst- en cultuurhistorische contexten
7.1 Leesmotivatie en literaire competentie
Inhoud van het project